KNV EHBO vereniging Sliedrecht

24 januari, een oefening bij Albert Heijn tijdens openingstijden.

Op dinsdag 24 januari hebben we een oefening gegeven bij Albert Heijn aan het Winklerplein te Sliedrecht. Omdat de winkel gewoon open was, hebben we diverse borden neergezet om de klanten te attenderen dat er een EHBO oefening gaande is. Het gebeurde dus een aantal keer dat een klant "schrok" van een slachtoffer.

In de winkel lagen diverse slachtoffers. In het eerste pad lag een slachtoffer welke gereanimeerd moest worden. De eerste benadering was op een echt persoon, maar de reanimatie werd uiteraard op een pop gedaan. In het volgende pad lag een slachtoffer "tussen de sperciebonen en rode kool" en hij had zijn pols gebroken. Wat gelukkig bijna alle EHBO'ers ook opviel was dat zijn ene voet naar buiten wees. Dit duidt waarschijnlijk op een heupbreuk. Een volgend slachtoffer laf tussen de chips. Hij had pijn op zijn borst, kortademigheid en zweette enorm. Een hartinfarct? Na onderzoek bleek het te gaan om Angina Pectoris en was hij op zoek naar zijn medicijnen. In een volgend pad liep eem "klant" en hij struikelde tijdens het lopen. Hij verstuikte hierbij zijn pols. Op de broodafdeling was een leerling broodbakker met zijn arm in de broodsnijmachine gekomen. Een eernstige, bloedende wodn moet verbonden worden.

Bij de display van Heineken lag een man op zijn buik. We weten niet waarom hij daar lag. Hij reageerde niet op aanspreken en aanschudden, maar bleek wel een ademhaling te hebben.Hij moest dus in de stabiele zijligging gebracht worden. De lastigste persoon stond bij de kassa. Een gescheurde achillespees bleek een groot probleem te zijn. Hij wilde niets, je mocht er alleen naar kijken, maar aanraken...ho maar. Aan de andere kant zat een man op de kinderafdeling (??) en hij kwijlde uit zijn mond, reageerde heel slecht en brabbelde maar een beetje. De EHBO'ers kwamen heel snel tot de conclusie dat het ging om een herseninfarct.

Het was een zeer geslaagde oefening, waarbij iedereen zijn handen vol had aan het helpen van de slachtoffers.

Onze dank gaat uit naar de mensen van Albert Heijn, de klanten die "last" hadden van onze aanwezigheid en alle anderen, die (belangenloos) mee gedaan heeft aan deze oefening.


e-Boekhouden.nl

Vijf punten

Bij het verlenen van eerste hulp volg je altijd hetzelfde stappenplan. Deze bestaan uit:

5 punten